دستگاهی است که از یک موتور دیزل و یک ژنراتور الکتریکی به عنوان بخش های اصلی تشکیل شده و اجزای دیگری مانند تابلو فرمان دستی و یا اتوماتیک، استارت، دینام، رگولاتور ولتاژ، باتری، اگزوز، تانک سوخت یا همان باک، شاسی فولادی، اتاقک (کانوپی) صداگیر، توربو شارژر و... بسته به نیاز در آن استفاده می شوند.
هدف از این ترکیب تولید الکتریسیته یا همان برق از سوخت دیزل (گازوئیل) است. به این معنی که این دستگاه نیروی مکانیکی حاصل از سوخت دیزل توسط موتور را به ژنراتور انتقال داده و در خروجی جریان برق را به ما می دهد.
به همین دلیل به آن موتور برق نیز گفته می شود. و عبارت موتور برق دیزلی نیز یک اصطلاح رایج و صحیح در این زمینه است.
این دستگاه ها به طور قراردادی بر اساس توان تولید برق بر حسب "کیلو ولت آمپر" (kVA) و یا کیلو وات (kW) تقسیم بندی می شوند. در واقع هم موتور باید توان تولید این نیرو را (که بر حسب اسب بخار نیز عنوان می شود) داشته باشد و هم ژنراتور باید بتواند با نیروی محرکهای که موتور تولید میکند این خروجی را بدهد.
موتور دیزل یک سیستم خنک کننده نیز دارد که به دو مختلف "آب خنک" و "هوا خنک" طراحی می شوند.
دیزل ژنراتور بسته به نیاز دارای تجهیزات جانبی ای هستند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: